torsdag 2 maj 2013

Hur

Hur hanterar man tomrummet efter Leo?

Hur hanterar man avundsjukan mot alla andra som får ta med sig sina friska stora barn hem?

Hur hanterar man rädslan att träffa folk och bli sjuk? En förkylning och jag kan inte sitta med Jonathan...

Hur hanterar man rädslan att något ska hända honom också?

Hur hanterar man att hjärnan stänger ner? Minsta lilla problem känns så stort, jobbigt och oöverkomligt och alla lösningar som förr var roliga att tänka ut, är nu långt borta.

Jag vill att tiden ska gå, att jag ska vakna upp på andra sidan och kunna vara trygg med att Jonathan mår bra och är lite större och att förlusten känns lite mer avlägsen...

Jag vill kunna ta med mig mina barn på grillfest och promenader och jag vill kunna fira mina vänners förlovning.

Jag vill kunna umgås med mitt barn utan att behöva kolla hur hans syrenivå ligger och utan att bli orolig för varje pling.

Ja jag är bitter, även om jag också är tacksam.
Tacksam för att Jonathan få leva, tacksam för att jag har nick, tacksam för min fantastiska familj och tacksam för alla goa vänner som hör av sig.

Är också tacksam för att jag kan pumpa, att mjölkproduktionen inte stänger av i stressen, vilket är vanligt, utan att jag kan ge mitt barn den viktiga näring som är specialanpassad för honom...

Men idag känns bitterheten mer än tacksamheten, men som vanligt blir det bättre så fort jag ser Jonathan! ❤❤❤

5 kommentarer:

  1. Något svar på hur, det har jag inte, men tiden gör underverk och den mänskliga kroppen och psyket klarar så mycket mer än man tror. Det viktigaste är att tillåta sig känna, oavsett vad man känner, förnekelse är inte läkande har jag lärt mig :) Ta upp med psykologen, de kan hjälpa. Alla känslor är okej, för det är en unik situation ni lever i och det måste ni få reagera på. Finns här alltid... <3 <3 <3

    SvaraRadera
  2. Jag följer din blogg. Förvånas över er oerhörda styrka och tänker på er ofta. Obegripligt jobbigt är det som ni har varit med om....
    Lycka till, snart kommer ni att åka hem och återgå till ett normalt familjeliv!

    //Niclas N

    SvaraRadera
  3. Att vara prematurförälder innebär många dubbla känslor att desdutom vara änglaförälder samtidigt som ni behöver fortsätta kämpa för barnet ni har kvar mådtr vsra omänskligt. Tänker på er o fottsättrr skicka stödkramar

    SvaraRadera
  4. Tack för att ni läser och att ni stöttar!!!
    Det är lättare att vara stark med allt fint stöd!

    SvaraRadera