måndag 25 mars 2013

Tillväxtultraljud V26-en mycket liten kille

Idag var det dags för tillväxtultraljud med flödesmätning igen.
Denna gången fick vi en bra läkare som var ärlig och svarade på våra frågor.

Dom kan inte göra något än, utan hoppas att vår lilla kille ska överleva och växa iallafall fram till v28-30 då de kan börja tänka på att plocka ut dom om det behövs. Tror vi ska ställa in oss på att de kommer för tidigt och att vi kommer att spendera mycket tid på Neo, även om vi kan ha tur och det inte blir så.

Han sa även att han vill att vi ska ha hört att det fortfarande finns en risk att han inte överlever, men att om han inte skulle göra det så har vår stora kille fortfarande en bra chans då dom har varsin moderkaka.

Idag fick vi se lite mätvärden på dom, jag vet ju att vi inte ska titta för mycket på dom då de fortfarande är osäkra, men det krossar ändå mitt hjärta lite att se hur liten vår lilla kille är!! enligt förväntat värde skulle han legat på 735g, men han ligger på nästan ofattbara 286g -61% vår stora kille är inte så stor han heller, han väger 505g och ligger på -31,3%, precis i nederkant på 3 standardavvikelser från ett normalvärde. Men honom är dom inte alls oroliga för!

Jag vet att det inte är mitt fel eller något jag kan göra, men det dåliga samvetet ligger ändå i bakhuvudet och jag vill kunna göra något handgripligen för att få mina barn att växa och må bra.

Ibland tycker jag att det är så orättvist att folk som inte ens försöker ta hand om sig utan röker och dricker och äter skit ändå får friska barn, medan jag som gör allt jag kan för att göra så rätt det går, får sitta här med ångesten. Men kanske är det så naturen har tänkt ut det, kanske hade vår lilla kille inte haft  en chans alls med en sån mamma.

Detta var inte så oväntat, men det är ändå ganska tungt, jag önskar ju så mycket att allt ska gå bra för Ben & Jerry där inne, att de får en bra start i livet och framför allt att de får leva det!




4 kommentarer:

  1. Å Catten! Först vill jag ju passa på att åter igen säga ett stort grattis till grabbarna i magen, det är mirakel bara i sig att få ha ynnesten att bära liv i sin kropp.
    Du vet ju, min son vägde 555 gram när han föddes. Han var 29,5 cm lång och föddes i vecka 25+1. När jag förstod att mitt barn inte längre kunde få vara kvar innei magen så fick jag såklart panik. På det sista ultraljudet uppskattade man mitt barn till att väga mindre än 500 gram, och jag kunde inte förstå hur något sådant litet skulle kunna överleva utanför mig.
    Men det gjorde han.
    I förlossningsjournalen står det att kl 12.56 den 8 april 2012 föddes det ett gossebarn, med stark livskraft, som öppnade sin lilla, lilla mun och skrek som en liten kattunge för egen kraft.
    Och det är fantastiskt Catharina. 15 veckor har vi tillbringat på neonatalen i Göteborg, jag har lärt känna 23-veckorsbebisar, bebisar som vägde 399 gram vid födseln, stora bebisar (800-grammare *whoa!) och många fantastiska tvillingföräldrar. Ian delade sal med två tvillingpar födda i v 23 och 25 under hela sin tid på Östra.

    Även om man tänker att det är galet, hur skall de kunna överleva när de är så små, så är liv det starkaste som finns, och prematurers livskraft och envishet liknar ingenting av vad jag någonsin stött på i hela mitt liv.
    Idag sitter min lilla Ian här på filten på golvet, nästan ett år senare. Han var 36% tillväxthämmad vid födseln, men väger nu 6,4 kilo, han ställer sig upp, kryper snart och är som andra barn, bara lite mindre och lite envisare ;)

    Du och Nick har en fantastisk, skrämmande och underbar resa framför er. Njut av varje sekund, och om grabbarna skulle behöva komma ut tidigare så är neonatalvården på Östra ledande i europa, kanske världen till och med. Och om du skulle undra över något, så är det bara att höra av dig, du vet var jag finns!
    All kärlek till er och pojkarna i magen!
    Med vänlig hälsning,
    Andrea, Wille och Ian

    http://minnamarie.blogg.se/pytte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara skriva TACK!!! jag blir så mycket lättare om hjärtat när jag läser om er! Har följt er på bloggen och sett vilken fantastisk kraft som finns i Ian :)
      Stoor Kram!

      Radera
  2. Åh va jag känner för dig! Tårarna rinner och jag kan inte förstå hur livet kan vara så orättvist. Det enda som kan göras nu är att hoppas, för hoppet är det sista som försvinner. Och lillen har några veckor kvar att "ta igen sig". Han är uppenbarligen en riktig kämpe som har orkat med så här pass länge. och vården blir bättre varje dag. Det är riktiga mirakelungar du bär på!
    Många kramar,
    Bella

    //http://frokenbella.se

    SvaraRadera
  3. Bella
    Tack det betyder så mycket med alla som bryr sig!
    Var och lyssnade på hjärljud idag och varje gång jag hör dom fylls jag av tillförsikt att han inte ger upp!!
    Kraam

    SvaraRadera