fredag 15 mars 2013

Etik

Barnmorskan ställde några etiska frågor idag ngt jag kan fundera på när jag återigen är vaken med ont i halsen :) hon undrade hur vi skulle göra med barnen om det skulle visa sig att de är något "fel" på dem.

1 vi kommer inte veta innan dom föds eftersom vi inte ville utsätta barnen för risken med ett blodprov.

2 jag är så glad att jag och nick pratade om det och var eniga innan vi visste vad det handlade om och innan vi åkte till östra för blodprov.
Vi var båda överens om att vi aldrig skulle kunna ta bort ett barn för att det skulle göra framtiden lättare för oss. Bara tanken på att medvetet göra sig av med en av våra älsklingar gjorde att hela våra väsen sa nej! Enda anledningen skulle kunna vara om ett sjukt barn i magen riskerade hälsan på ett friskt, men tanken var för oss ändå motbjudande.
Det var som sagt skönt att ha haft diskussionen, men en märklig diskussion att ha.
Nu tror jag ändå att vi är för långt gångna för att ens ha ett val...

Sen undrade hon om vi funderade på att skaffa fler barn nu när vi vet om robertsonian.
Jag diskuterade då vad jag läst om att man kunde plocka ut friska ägg och välja att använda ett sådant. Tydligen kan man inte göra det i Sverige av etiska skäl... Sen vet jag ju inte om vi vill ha fler barn, jag skulle ju aldrig ha några från början, och att fundera på fler när man är gravid och känner sig fet, otymplig och har ont i fogarna är ju kanske inte rätt läge för ett självklart vill vi ha fler ;)

Om vi får två friska pojkar är ju frågan om vi skulle våga utmana ödet och försöka igen även om vi då skulle vilja ha tre...
Fast får vi två friska barn så kommer vi kanske börja tro på oddsen igen ;)

Mattehuvudet började förresten rulla igen, när vi var och kollade på Manchester United vs Barca på Ullevi var där ca 50000 personer. Om man fyller Ullevi två gånger skulle 100 personer bära på genen och bara EN enda ha tagit skada av det... När jag sätter det i perspektiv på det sättet känns allt mer hoppfullt tycker jag! Det är därför jag gillar min ingenjörshjärna.


Och som vanligt när jag skrivit lite känner jag sömnen komma krypande :) God natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar